Jumbo moet meer bewijs leveren over fraude met loten van TOTO en Lotto

Geplaatst op: 24 augustus 2023
Fraude met Lotto en Toto kaarten bij de Jumbo

Volgens Jumbo heeft een ex-medewerkster gefraudeerd met loten van Lotto en TOTO. Om de rechter te overtuigen dat er inderdaad sprake is van fraude moet de supermarktketen meer bewijs aanleveren. De vrouw die gesjoemeld zou hebben in de loten van Lotto en TOTO werd op staande voet ontslagen door Jumbo. De rechter is alleen nog niet overtuigd of het ontslaan van de vrouw gerechtigd was.

In november 2022 kwam er aan het licht dat een voormalig medewerkster van de Jumbo fraude zou hebben gepleegd met de loten van Lotto en TOTO. Er waren meerdere keren grote kasverschillen geconstateerd bij de servicebalie. Er werd toen onderzoek gedaan door een onderzoeksbureau en de 33-jarige medewerkster werd hierna aangewezen als verdachte. Uit het onderzoek bleek dat de vrouw meerdere loten zou hebben uitbetaald via de kassa van de vestiging van de Jumbo, maar in het Lotto-TOTO systeem gaf ze aan dat de loten niet geïnd werden. De loten zou ze vervolgens zelf hebben geïnd, zodat het geld naar haar ging.

De medewerkster werd op het matje geroepen en moest in gesprek met een medewerker van het onderzoeksbureau, een filiaalmanager in opleiding en de teamleider kassa van de Jumbo. Tijdens dit gesprek heeft de vrouw de fraude met de loten van Lotto en TOTO ontkent. Ze werkte al 15 jaar bij de Jumbo en had naar eigen zeggen geen fraude gepleegd met de loten van deze loterijen. Wel gaf ze toe dat ze in sommige gevallen op ‘niet uitbetalen’ had gedrukt, terwijl ze op ‘uitbetalen’ had moeten klikken. Dit was naar haar zeggen per ongeluk gegaan en niet met opzet.

Reactie van de vrouw

In het gesprek liet de vrouw weten dat ze de winnende loten van de klanten aangeboden krijgt en vervolgens kijkt of de klant wel of niet gewonnen heeft. Als de klant gewonnen heeft moet er om te incaseren net al bij een online casino geklikt worden op ‘uitbetalen’. Dit was een paar keer niet goed gegaan, de vrouw had dus op ‘niet uitbetalen’ geklikt. Vervolgens loopt de vrouw naar de kassa en wordt het bedrag wat de klant gewonnen had gewoon verwerkt, zodat de klant de winst uitbetaald krijgt. Het lot blijft echter wel actief, omdat de vrouw geklikt had op ‘niet uitbetalen’. Het lot kan daardoor op een later moment alsnog worden aangeboden om uitbetaald te worden. Volgens de vrouw is dit echter niet gebeurd, maar wat er precies met deze loten gebeurd is kan ze niet vertellen. Wel liet de vrouw weten dat het in ieder geval zeker is dat zij de loten niet alsnog heeft uit laten betalen bij de Jumbo of een andere winkel.

Medewerkster werd per direct ontslagen

Toen de Jumbo ontdekte dat er niet goed omgegaan werd met de loten van Lotto en TOTO en er dus sprake zou zijn van fraude, werd de verdachte medewerkster op staande voet ontslagen. De vrouw werd eerst geschorst, maar op 25 november kreeg de vrouw te horen dat ze werd ontslagen. In de ontslagbrief van de Jumbo die de vrouw per post opgestuurd kreeg viel het volgende te lezen:

“Bij administratief onderzoek hebben wij vastgesteld dat er verschillen tussen lotto-toto uitbetalingen ontstonden. Gewonnen prijzen werden op de normale wijze aan klanten uitbetaald aan de kassa, echter bij verwerking op het lotto-toto apparaat werd er door jou aangegeven dat de gewonnen prijs niet werd uitbetaald. Op deze wijze bleef het lot actief en hield jij het winnende lot. Jij hebt die winnende loten uit laten betalen bij de servicebalie. Wij hebben vastgesteld dat [j]ij je schuldig hebt gemaakt aan fraude met de lotto-toto-uitbetalingen.”

Nadat de vrouw de ontslagbrief had ontvangen via de post heeft ze op 7 december 2022 aan de Jumbo laten weten geen fraude te hebben gepleegd met de loten van Lotto en TOTO. Ze eist daarom dat haar ontslag ingetrokken wordt. Daarnaast eist ze een vergoeding en transitievergoeding. De vrouw wilt ook dat Jumbo haar gegevens weghaalt uit het waarschuwingsregister van de Stichting Fraude Aanpak Detailhandel.

Videobeelden beschikbaar van de vrouw

Jumbo heeft meerdere beelden aan kunnen leveren voor de rechter waarop te zien was dat de vrouw in het systeem op ‘niet uitbetalen’ klikte, terwijl dit ‘uitbetalen’ had moeten zijn. Daarna betaalde de vrouw de winst alsnog uit aan de klant. Op die dagen dat dit gebeurde was er ook een kasverschil te zien. Dat blijkt uit de analyse van de ‘roljournaals’.

Hierna heeft de vrouw de loten in de prullenbak gegooid. Iets wat normaal gesproken ook niet de bedoeling is. Daarnaast heeft de Jumbo ook videobeelden gedeeld waarop te zien is dat de vrouw met een lot naar de servicebalie gaat en daarmee €412,50 int. Dat is hetzelfde bedrag wat eerder die dag aan een klant uitbetaald werd.

Volgens de vrouw ging dit om een eigen lot en had ze dus recht op het bedrag. Ze speelde naar eigen zeggen namelijk ook mee met de loterij. Op de videobeelden is niet te zien om welke lotnummers het gaat. Er zijn ook andere beelden te zien waarop de vrouw loten inleverde. De bedragen van deze loten kwamen echter niet overeen met de bedragen van de loten die de vrouw op ‘niet uitbetalen’ had gezet. Jumbo had niet bijgehouden welke lotnummers dit waren en kon hier dan ook geen administratie van laten zien.

Rechter kan nu nog geen oordeel trekken

Volgens de rechter is er nog gebrek aan bewijs en moet er meer bewijsmateriaal door de Jumbo aangeleverd worden. Pas dan kan de rechter een oordeel trekken over de situatie en beoordelen of de vrouw terecht op staande voet ontslagen is. Het staat wel vast dat de vrouw fouten heeft gemaakt op het gebied van de loten, maar of het ook daadwerkelijk om fraude gaat staat nog in het midden. De rechter oordeelt pas zodra de Jumbo meer bewijs aanlevert.